Yhteistyössä on voimaa - tehoa kuljetusratkaisuihimme

2019-02-20

Menestyminen kiertotaloudessa edellyttää, että erilaisia materiaaleja pystytään siirtämään mahdollisimman taloudellisesti paikasta toiseen. Stena Recycling hakee tehoa kuljetuksiin VR Transpointin kanssa solmitulla kumppanuussopimuksella, joka perustuu kuljetusten valtakunnalliseen ohjaukseen ja yhteisiin kehitystavoitteisiin.

Materiaalien kierrättäminen on laajentunut Suomessa vuosi vuodelta. Parannettavaa riittää silti, arvioi Stena Recycling Oy:n toimitusjohtaja Niclas Sacklén.

– Suomessa huolehditaan kyllä esimerkiksi romumetalleista ja ylijäämästä, mutta meidän pitää päästä entistä paremmin materiaalikierron alkulähteille. Lajittelua pitäisi tehdä jo asiakkaan tuotantotiloissa.

Toimiva kiertotalous alkaa Sacklénin mielestä tuotantomalleista. Ruotsissa Stena Recycling tekee jo hyvin pitkälle vietyä yhteistyötä esimerkiksi Volvon kanssa.

– Toiminta perustuu Design for Recycling -ajatukseen. Mietimme yhdessä Volvon alihankkijoiden kanssa miten esimerkiksi muovisia osia voi kierrättää. He valitsevat materiaaleja, joita me pystymme käsittelemään. Kun auto tulee elinkaarensa päähän, kierrätämme materiaalit takaisin alihankkijalle.

Kiertotaloudessa toimiville yrityksille tuo haasteita myös Kiinan päätös sulkea rajansa jätteiden tuonnilta.

– Alan toimijat joutuvat myös Suomessa investoimaan jalostuslaitoksiin, jotta pystymme hoitamaan Euroopassa aitoa kierrätystä. Tämä saattaa vahvistaa suurten yritysten asemaa, sillä tarvittavat investoinnit ovat hyvin suuria ja toiminta teollistuu. Romukauppiaat toimivat jatkossa tärkeinä yhteistyökumppaneina sekä myynti- ja jakelukanavana.

Kuljettaminen on bisneksen kivijalka

Suomessa Stena Recycling on keskittynyt toistaiseksi metallien, vaarallisten jätteiden sekä sähkö- ja elektroniikkajätteiden kierrätykseen.

Yhtiöllä on 13 alueellista palveluyksikköä. Ne ottavat vastaan keräilyliikenteen asiakkailta ja lajittelevat materiaalit jatkokäsittelyä varten.

Esimerkiksi metallijakeet lastataan kontteihin ja kuljetetaan Porin Tahkoluodon murskauslaitokseen, joka jalostaa romusta raaka-ainetta teollisuuden käyttöön. Suurilta tuottajilta romumetalli viedään suoraan Tahkoluotoon jalostettavaksi. Tahkoluodosta metallit toimitetaan Stena Recyclingin teollisuusasiakkaille raaka-aineeksi.

Liikenteen volyymit ovat valtavia.

– Kuljettaminen on erittäin oleellinen osa liiketoimintaamme. Taloudellinen kierrätys perustuu siihen, että materiaaleja siirretään mahdollisimman tehokkaasti paikasta toiseen. Se on bisneksen kivijalka, ja meille erityisen kriittistä, sanoo Stena Recyclingin tuotantojohtaja Timo Jussila.

Yhteistyöstä kumppanuuteen

VR Transpoint on tehnyt yhteistyötä Stena Recyclingin kanssa jo vuosien ajan. Vuodet 2011–2018 kattaneella sopimuskaudella VR Transpointin rooli kasvoi merkittävästi. Alueellisten palveluyksiköiden ja Porin Tahkoluodon murskauslaitoksen välille rakennettiin jatkuvasti rullaava kuljetusjärjestelmä.

– Viime vuodet on menty yhdessä aika voimakkaasti eteenpäin, sanoo VR Transpointin kotimaan maantielogistiikan myyntipäällikkö Pasi Marttila.

Esimerkiksi metallijakeet lastataan kontteihin ja kuljetetaan Porin Tahkoluodon murskauslaitokseen, joka jalostaa romusta raaka-ainetta teollisuuden käyttöön. Suurilta tuottajilta romumetalli viedään suoraan Tahkoluotoon jalostettavaksi. Tahkoluodosta metallit toimitetaan Stena Recyclingin teollisuusasiakkaille raaka-aineeksi.

Liikenteen volyymit ovat valtavia.

– Kuljettaminen on erittäin oleellinen osa liiketoimintaamme. Taloudellinen kierrätys perustuu siihen, että materiaaleja siirretään mahdollisimman tehokkaasti paikasta toiseen. Se on bisneksen kivijalka, ja meille erityisen kriittistä, sanoo Stena Recyclingin tuotantojohtaja Timo Jussila.

Yhteistyöstä kumppanuuteen

VR Transpoint on tehnyt yhteistyötä Stena Recyclingin kanssa jo vuosien ajan. Vuodet 2011–2018 kattaneella sopimuskaudella VR Transpointin rooli kasvoi merkittävästi. Alueellisten palveluyksiköiden ja Porin Tahkoluodon murskauslaitoksen välille rakennettiin jatkuvasti rullaava kuljetusjärjestelmä.

– Viime vuodet on menty yhdessä aika voimakkaasti eteenpäin, sanoo VR Transpointin kotimaan maantielogistiikan myyntipäällikkö Pasi Marttila.

Vuodenvaihteessa yhteistyö siirtyi uudelle tasolle. Stena Recycling ja VR Transpoint solmivat kumppanuussopimuksen, joka kattaa yksiköiden runkoliikenteen lähes kokonaisuudessaan, toimitukset Suomen terästeollisuudelle, kahden yksikön keräilyliikenteen sekä eräitä räätälöityjä sopimuskokonaisuuksia, kuten erikoiskalustotöitä.

VR Transpointin hoitaman liikenteen määrä kasvaa lähes kaksinkertaiseksi.

– Uskomme, että sitoutumalla syvempään kumppanuussuhteeseen valtakunnallisen toimijan kanssa meillä on mahdollisuus kehittää toimintaamme entisestään. Meillä on nyt yhteinen tavoite sekä sitoutuminen kestävän kehityksen mukaiseen toimintaan, Jussila sanoo.

Kehitystä tarkastellaan vuosittain

Sopimuksessa on sovittu yhteisestä kehitysohjelmasta.

– Tarkastelemme logistiikan kehittymistä vuosittain. Pyrimme aina vain parempaan kustannustehokkuuteen, mutta myös oman hiilijalanjäljen pienentäminen on meille erittäin tärkeää. Yksi toiminnan tehokkuutta erinomaisesti kuvaava mittari on esimerkiksi se, kuinka monta tonnia tavaraa per ajokilometri pystymme kuljettamaan, Jussila sanoo.

Kehityskohteisiin kuuluu muun muassa tiedonsiirron kehittäminen.

– Rakennamme yhteyden suunnittelujärjestelmien välille. Jatkossa VR Transpoint voi ottaa hoitaakseen ison osan suunnittelutyöstä, Jussila sanoo.

Yhteinen kokemus tuo suunnitteluun tarkkuutta

Kierrätysmetallin kuljetussuunnittelussa on aivan omat haasteensa.

– Talouden suhdanteet, metallien maailmanmarkkinahinnat, materiaalien toimittajien myyntihalukkuus ja teollisuuden ostohalukkuus vaikuttavat volyymeihin. Syklit ovat voimakkaita ja vaihtelut suuria. Volyymitilanne voi muuttua yhdessä yössä, kuvailee Marttila.

Yksittäisen kuljetusten tasolla suunnittelun tarkkuudella on omat rajansa.

– Koko ajan eletään pienessä kiireessä. Emme koskaan tiedä kovin pitkälle etukäteen koska lava täytyy noutaa asiakkaalta. Käytännössä kuljetukset perustuvat siihen, että kuljetuksiin on varattu riittävästi kapasiteettia ja vasteajat ovat kohtuullisia. Toimintaa hallitaan näitten raamien puitteissa mahdollisimman tarkasti, Jussila sanoo.

Pitkä yhteinen kokemus tuo työhön tarkkuutta.

– Kuukausi- ja viikkoennusteilla päästään 90 prosentin tarkkuuteen. Seuraavan viikon kuormat keräysyksiköistä Tahkoluotoon ovat tiedossa torstaina. Tilanteeseen tulee toki muutoksia niin kuin millä tahansa toimialalla, Marttila sanoo.

Samanlaiset kontit eri väreissä

Stena Recyclingin kuljetuksia hoidetaan suurelta osin konteilla. Kuljetusten järjestämistä helpottaa se, että kontit ovat samanlaisia. Näkyvin ero on väri. VR Transpointin kontit ovat vihreitä, Stena Recyclingin sinisiä.

– Jatkossa meidän automme voivat täydentää työpäiväänsä ajamalla myös Stena Recyclingin kontteja keräilyliikenteessä. Tavaravirtoja yhdistämällä voimme vähentää tyhjänä ajoa, Marttila sanoo.

Kumppanusten työlistalla on myös turvallisuuden varmistaminen ja parantaminen.

– Turvallisuus on Stena Recyclingille ykkösasia, painottaa toimitusjohtaja Niclas Sacklén.

Kierrätysmetallin kuljetuksissa käsittelyssä piilee monenlaisia riskejä. Metallin palaset ovat teräviä. Kun kontteihin lastataan erilaisia metallijakeita, ne pakataan konttiin hyvin tiiviisti tilan säästämiseksi. Osa metallin kappaleista saattaa jäädä jännitteiseen tilaan lastauksen aikana. Tästä syystä konttien takaovien avauslaite on konttien sivulla.

Turvallisuuden parantamisessa ovat mukana myös kuljettajat ja Stena Recyclingin kenttätyöntekijät.

– Miten kuorma peitellään? Miten takaovet avataan? Miten irtotavaraa käsitellään? Näihin kysymyksiin etsitään yhdessä uusia ja parempia ratkaisuja, Marttila sanoo.

Artikkelin alkuperäinen lähde: VR Transpoint Linked-verkkojulkaisu.
Katso alkuperäinen artikkeli tästä >>

  • Jaa tämä sivu