
VR Group huoltaa ja korjaa vetureita ja junan vaunuja jatkuvasti. Kunnossapidon metallikierrätyksen ansiosta käytöstä poistuvat osat ja materiaalit kierrätetään Stenan avulla uusiksi raaka-aineiksi ja mahdollisuuksien mukaan varaosiksi.
Autamme VR Groupia saavuttamaan ympäristötavoitteitaan maksimoimalla kaikilta Suomen varikoilta ja konepajoilta ylijäävien metallien kierrätysasteen. Myös VR Trackin ratarakentamisesta ja ratojen kunnossapidosta tulevat hukkametallit päätyvät kauttamme uusiksi raaka-aineiksi.
Pystymme palvelemaan VR:ää myös erikoistapauksissa, jollaisia ovat esimerkiksi Pieksämäen konepajalta tulevat telirungot. Niistä irrotetaan varaosia uudelleen käytettäviksi, ja varaosiksi kelpaamaton materiaali kierrätetään.
Tavoitteenamme on rakentaa yhteistyöstä kannattavaa sekä kehittää kustannuksia säästäviä ja samalla vastuullisia kierrätysratkaisuja asiakkaillemme. Olemme esimerkiksi hyödyntäneet kumppanuudessamme VR Transpointin palveluita, jolloin logistiikkaratkaisuistamme on saatu mahdollisimman kustannustehokkaita. Myös materiaalien suoratoimitukset VR:n yksiköistä terästehtaalle madaltavat kuluja ja päästöjä, kun yksi välietappi jää materiaalinkäsittely- ja logistiikkaketjusta pois.
Meille Stenalla on tärkeää, että yhteistyö asiakkaidemme kanssa on vuorovaikutteista. Haluamme kehittää kumppanuutta yhdessä asiakkaan kanssa ja löytää sujuvimmat ja asiakkaille sopivimmat palvelumallit.
Yhteistyön laatu punnitaan heti sopimuksen alkuvaiheessa. Yhteistyö VR:n kanssa alkoi suunnitelmallisella kumppanuuden haltuunotolla. Vierailimme kaikissa VR Groupin materiaalia tuottavissa yksiköissä kautta Suomen, ja kävimme yhdessä läpi yksiköiden toimintamallit ja erityistarpeet.
”Kumppanuutemme on vielä alkutaipaleella, mutta jo nyt voin sanoa, että Stena on hoitanut asiakkuuttamme ammattitaitoisesti – alkaen jo heti sopimuksen jalkauttamisesta. Asiat, jotka luvataan, myös hoidetaan”, VR:n kategoriapäällikkö Juha Kajander kiittää.
Myös materiaalivirroista raportointi, säännölliset tapaamiset ja toiminnan kehittäminen ovat keskeisessä roolissa. ”Stenan vahva sitoutuminen ja asiakkuudesta huolehtiminen on tehnyt yhteistyöstä hedelmällistä”, Kajander lisää.